De 6 allerbeste tips voor een gezond en lekker leven.

Er zijn zoveel keuzes voor zowel gezonde als ongezonde voeding dat het soms lastig is om door de bomen het bos te zien. Ik zocht het voor je uit en geef jullie de beste 10 tips om gezond te blijven.

1. Begin de dag altijd met ontbijt.

Ontbijten is een van de belangrijkste maaltijden van je dag. Je lichaam heeft een lekker ontbijtje echt nodig om de dag te beginnen. Na een lange nacht slapen is je ontbijt het eerste wat je lichaam binnenkrijgt. Door je dag met een gebalanceerd gezond ontbijtje te beginnen komen je darmen en spijsvertering alvast op gang. Als je niet ontbijt is de kans dat je later op de dag zin hebt in ongezonde snacks ook nog eens een stuk groter!

2. Drink voldoende water

Water drinken tijdens het eten bevordert de spijsvertering. Water is een stuk beter te verwerken dan melk bijvoorbeeld en het is belangrijk om de afvalstoffen uit je lichaam te kunnen spoelen. Drink elke dag 1.5 liter water, dit lijkt misschien veel maar als je gewoon een flesje water op je bureau zet dan haal je dit zo. Als je bij elke maaltijd een flesje water drinkt dan ben je er al!

3. Eet langzaam genoeg

Langzaam eten zorgt ervoor dat je beter kauwt en bewuster kunt genieten van elke hap die je neemt. Het is ook een goede tip om slank te blijven om je eten vanaf nu met een iets kleinere lepel te eten. Met een kleine lepel dwing je jezelf om rustig te eten en zo zit je eerder vol en kauw je je voedsel beter wat zorgt voor een betere opname van voedingsstoffen in je lichaam

4. Eet regelmatig

Het is belangrijk voor je spijsvertering om regelmatig te eten op vaste tijden. Drie maaltijden per dag is een goede basis maar het mag ook iets vaker (mits je wel gezond blijft eten en niet alleen maar zit te snacken).

5. Wissel je maaltijden af.

Gevarieerd eten is misschien nog wel belangrijker als de hoeveelheid. Het is goed om het eten wat je binnenkrijgt te variƫren zodat je zeker bent dat je alle voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft binnen krijgt. Gebruik bijvoorbeeld de schijf van 5 en probeer om elke dag wat anders lekkers te eten!

6. Eet voldoende groente en fruit.

Groente en fruit bevatten veel goede voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen en gezonde vezels. Groente en fruit bevatten weinig calorieƫn en geven een lekker vol gevoel. Dit zorgt er dus gelijk ook voor dat je minder zin krijgt in ongezonde snacks. Probeer elke dag minimaal 2 stuk fruit te eten en 200 gram groenten voor een gezond lichaam.